İNSAN VE TOPLUM BİLİMLERİ ARAŞTIRMALARI DERGİSİ
Cilt: …, Sayı: …, 201…
Sayfa: …-…
|
Yaratıcı Düşüncenin Kişisel Satış Üzerine Etkisi: Perakende Giyim
Sektöründe Bir Uygulama
(Künye Makale yayın kabulü aldıktan sonra yazılacaktır)
Gülsüm VEZİR OĞUZ
Yrd. Doc. Dr., İstanbul Gelişim Üniversitesi
gvezir@gelisim.edu.tr
Bu araştırmanın amacı perakende giyim sektöründe
kişisel satış sürecinde yaratıcı stratejinin satış başarısı üzerine etkisinin
araştırılmasıdır. Araştırmanın modeli betimsel tarama modelidir. Araştırma,
niteliği itibariyle uygulamalı bir alan araştırması, verilerinin
değerlendirilmesi açısından da nicel bir çalışmadır. Araştırmanın evrenini
İstanbul ilinde faaliyet gösteren perakende giyim mağazalarda çalışan personel
oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini 400 çalışan oluşturmaktadır. Araştırmada
veri toplama aracı olarak anket formu kullanılmıştır. Anket formu demografik
bilgileri içeren beş sorudan, “Yaratıcılık Ölçeği” ve “Satış Başarısı
Ölçeği”den meydana gelmektedir. Veriler SPSS 16 paket programında analiz
edilmiştir. Verilerin çözümlenmesinde tanımlayıcı istatistiklerden, t testi,
ANOVA testi ve korelasyon analizinden faydalanılmıştır. Araştırma soncunda
kişisel yaratıcılığın ve örgütsel yaratıcılığın satış başarısı üzerine etkisi olduğu
tespit edilmiştir.
Anahtar Kelimler: Yaratıcılık,
Yaratıcı Düşünce, Kişisel Satış,
Satış Performansı, Perakende Giyim Sektörü.
The Impact of Creative Thinking on Personal
Selling: A Practice in the Retail Clothing Sector
Abstract
The aim of this study is to
investigate the impact of the creative strategy on sales performance in the
personal selling process in the retail clothing sector. The research model is
the descriptive survey model. It is an applied field research qualitatively and
a quantitative study in terms of the evaluation of data. The population of
research is comprised of staff working in retail clothing stores in Istanbul.
Research sample consists of 400 employees. A questionnaire form was used as
data collection tool in the research. The questionnaire consists of five
questions with demographic information, the "Creativity Scale" and
the "Sales Performance Scale".
The data was analyzed in the SPSS 16 packet program. While analyzing
data, descriptive statistics, t-test, ANOVA and correlation analysis were used.
As a result of research, it was determined that personal creativity and
organizational creativity have an impact on sales performance.
Keywords: Creativity,
Creative Thinking, Personal Selling, Sales Performance, Retail Clothing Sector.
Giriş
Günümüzde teknolojik gelişmelerle beraber bilgiye
ulaşım hız kazanmıştır. Bilgiye ulaşım hızı, sürekli değişimi de beraberinde
getirmektedir. Globalleşmeyle birlikte artan rekabet şartları, farklılaşan
pazarlar ile müşteri beklentileri, azalan kar marjları gibi tüm öğeler
değişimlerin birer parçası olarak değerlendirilebilir (Ertürk, 2011). Artan
rekabet şartlarına yönelik işletmeler, vasıflı çalışan istihdam ederek, müşteri
odaklı olarak, rakip firmaların pazardaki boşluklarından yararlanarak bazı
avantajlar sağlayabilirler (Külter ve Demirgüneş, 2010). Söz konusu
stratejilerin başarılı olmasında, değişiklikleri izlemek, değişimle alakalı
yapılması gerekenleri yapmak ile değişime uyum göstermek etkili olmaktadır.
Bunların gerçekleştirilmemesi durumunda daralan piyasa şartlarında başarılı
olunabilmesi pek olası bir durum değildir (Jefkins, 2012).
Olabildiği düzeyde değişimi denetim altında
tutabilmek, oldukça güç bir süreci ortaya koymaktadır. Değişimi denetim altında
tutmak isteyen bireyin ya da kurumun başta bilgiyi yönetmeyi bilmesi gerekmektedir.
Bilgiyi yönetebilmekse, bilginin kaynağı olabilmeyi gerektirmektedir. Tersi bir
durumda teknolojinin hızla geliştiği günümüzde bilgiyi denetim altında
tutabilmek olası olmayacaktır (Feinberg, Kinnear ve Taylor, 2012). Yenilik
bilgini kaynağı olarak ifade edilmektedir. Yenilik yaratıcı düşünce neticesinde
ortaya çıkabilen bir kavramdır. Bu bakımdan bilginin yönetilmesi, temelde
yaratıcı düşünme becerisinin bir neticesi olmaktadır.
Yaratıcı düşünme becerisi kurumlardaki işleyişte
kendini gösterebildiği takdirde başarının yükselmesi söz konusu olacaktır. Bu
bakımdan üzerinde durulması gereken unsur yaratıcı düşünebilme becerisi olan
çalışanların kurumlarda kendi fikirlerini ortaya koyabilecekleri şartların
sağlanmasıdır (Puccio ve Cabra, 2010). Kurumsal yaratıcılık günümüzün şartlarında
her kurum yöneticisinin erişmek istediği ana hedefler içerisinde yer
almaktadır. Bunu temin edebilen pek çok işletme değişimi denetim altında
tutarak başarı sağlayabilmektedir. Günümüzde iş hayatının sınırları giderek
artmıştır. Ana işlevler ile iş süreçleri her gün değişmekte ve bu açıdan var
olan modern kavramlar giderek artmaktadır (Lang ve Lee, 2010). Bugünün
işletmecilik anlayışında ortaya çıkan hızlı değişimin en önemli sebepleriyse,
müşterilerin istek, arzu ve beklentilerinde meydana gelen hızlı değişim,
mamuller arasındaki farklılıkların giderek azalmasıyla rekabet şartlarının
artık sınırlarının ortadan kalkmasıdır. Başarının yakalanmasında, ilişkisel
yaklaşımların ön plana çıkarılması, müşterilerin karar mekanizmalarına etki edilmesi,
işletmelerin yoğunlaştırılmış pazarlama stratejilerine yönelmesi önemli
olmaktadır (Wang ve Rode, 2010; Zhang ve Bartol, 2010; Mumford, 2011). İşletmeler
her ne kadar değişime uyum göstermeye çalışıyor olsalar da, pazarlamada
yaratıcılığı yakalayamadıkları sürece piyasada başarılı olamayacaklardır.
Kişisel Satış Kavramı
Satış tutundurma, reklam ve halkla ilişkiler gibi
tutundurma unsurlarından bir tanesi olan kişisel satış, sürekli olarak artan
rekabet koşullarında kişisel iletişimi ön planda tutarak, müşteri ilişkilerini
yönetmeye çalışmaktadır. (Babin ve Zikmund, 2015). Kişisel satıştaki en önemli
faktör birebir iletişim imkanıdır. Kişisel satışın temel amacı müşteriyle
birebir iletişimin sağlanmasıdır. Müşteriyle kurulan birebir iletişim ile
müşteri talepleri direkt olarak algılanabilmekte ve bu doğrultuda pazarlama
tekniği geliştirilebilmektedir (Özmen vd., 2013).
Kişisel satış, bilinen bir işletmenin pazarlama
faaliyetlerinin, bireylerce direkt olarak sunulmasını mümkün kılan, ikna etmeye
yönelik tutundurma ve iletişim faaliyeti olarak ifade edilebilmektedir. Bu
bakımdan bir satış temsilcisinin müşteri potansiyeline sahip kişilerle iletişim
kurması ve onları satın alma işlemine yöneltmesi kişisel satış olmaktadır
(Kacur, 2002).
Kişisel satış, satış sağlanabilmesi açısından bireysel
kanaatler ile konuşmanın kullanılmasını ifade etmektedir. Bu açıdan karşılıklı
ilişkilerin kurulması, ilişkilerin geliştirilmesi, sürdürülmesi ve yüz yüze
etkileşim anlamına gelmektedir (Deniz, 2000).
Literatürde pek
çok tanımda yalnızca satışın yapılmasına odaklanılmasına rağmen, tutundurma
çalışmalarının sadece satışın gerçekleştirilmesi açısından yapılmadığı bir
gerçektir (Çetin ve Mutlu, 2010; Babin ve Zikmund, 2015). Bu bakımdan kişisel
satış, satışla alakalı unsurları içermesinin dışında insanlara bilgi verme ve
kurum imajını geliştirme gibi benzeri faaliyetleri de kapsamaktadır (Ekmekçi ve
Ekmekçi, 2010).
Kişisel Satış Performansı
Satış gücü performans değerlendirme, satış temsillerinin
verimliliklerinin değerlendirmesiyle alakalı bir planlama ile uygulama süreci
olarak karşımıza çıkmaktadır (Alturuışık, Özdemir ve Torlak, 2006: 234). Söz
konusu süreç neticesinde satış temsilcilerinin önceden belirlenen hedeflere ne
ölçüde erişebildiği belirlenmektedir. Elde edilen neticelere göre çalışanların
terfi durumlarının belirlenmesi, yönetimsel kararların alınması ve satış
stratejilerinin saptanması gibi olgularla alakalı çalışmalar yapılabilmektedir
(Sliter, Sliter ve Jex, 2012).
Satış performansı değerlendirmesi bir nevi çalışanlar
arasındaki farklılıkların tespitinde önem arz etmektedir. Başarısız ve başarı
olan çalışanların ayırt edilmesi, ana hedeflere ne ölçüde erişilebildiğinin
belirlenmesi, yönetim kararlarının alınması açısından bu değerlendirme gerekli
olmaktadır.
Satış temsilcilerinin performans değerlendirmelerinin
sağladığı yararlar şu şekildedir (Çabuk, 2003):
- Satış
temsilcilerinin yaptıkları satışların yükselmesiyle işletmenin gelişim
kaydetmesi,
- Satış
temsilcilerinin zayıf ve güçlü taraflarının belirlenmesi,
- Satış
temsilcilerinin kariyer süreçlerine katkıda bulunacak eğitim süreçlerinin
belirlenmesi,
- Motivasyonun
yükseltilebilmesi için ödüllendirmenin bir ölçüt olarak kullanılabilmesi,
- Ücret sisteminin
belirlenmesini kolay hale getirmesi,
- Satış
temsilcilerinin kendileriyle alakalı düşünceleri ortaya koyması.
Satış gücünün performans değerlendirmesi, çalışanların
yeni sorumluluklar yüklenmesine hazır hale getirmek, satışların
geliştirilmesini sağlamak, pozitif tutum ve neticeleri birbirine benzetmek,
eğitim politikalarını belirlemek, ücret ile ödül sistemlerini tespit etmek,
yeni eğilimler kazanmak gibi unsurların sağlanması için kullanılmaktadır
(Barutçu ve Sezgin, 2012).
Yaratıcı Düşünce Kavramı
Yaratıcı düşünce zaman, ilgi, hayal gücü gibi
kavramların bir araya gelmesinden meydana gelmektedir. Söz konusu kavramlar bir
araya gelmeden yaratıcı düşünceden bahsetmek güçtür (Saraçoğlu, Duran ve
Taşkın, 2010). Hayal kurmayla başlayan yaratıcı düşünce, eğitim ile bilginin
yardımıyla belli bir zaman diliminde biçimlenerek gelişmektedir (Aslan, 2016).
Yaratıcı düşüncenin çevresel etkilerden ve bulunduğu
mekandan ayrı olarak ele alınmasının imkanı yoktur. Bu bakımdan çevre
faktörleri yeniliği ve değişime yönelik bakış açısını belirlemesinden dolayı
kurumlar açısından oldukça önemlidir. Değişik yolların ve esnekliğin
bulunmadığı şartlarda bireylerin hayal güçlerini kullanarak yaratıcı düşünce
ortaya çıkarabilmeleri mümkün olmayacaktır (Top, 2008; Cheung ve Wong, 2011).
Yaratıcılık konusu günümüzde üzerinde durulan
konuların başında gelmektedir. Kurumsal faktörlerin tamamından etkilenerek
kişisel süreçlerle ortaya çıkan yaratıcılık, kurum içinde değişimi ve yeniliği
temin ederek örgütsel yaratıcılığın oluşmasını sağlamaktadır (Mumford, 2011).
Farklı bir açıdan örgütsel yaratıcılık karmaşık sosyal yapılar içerisinde
birlikte faaliyet sürdüren kişilerce oluşturulan yararlı, değerli yeni hizmet
ile ürün temin eden süreçleri ifade etmektedir (Lutz, Smith ve Da Silva, 2013).
Yaratıcı Düşünce ve Kişisel Satış
Performansı
Farklılaşan piyasalarda en çok değişim gösteren öğeler
müşteri beklentileri ile gereksinimleridir.
Kaliteden taviz verilmesi imkansızdır. Burada önem arz eden unsur
müşteri memnuniyeti sağlamanın dışında onların tatmin olmaları sağlayacak
hizmet sunumlarının sağlanmasıdır (Isaksen ve Akkermans, 2011). Bu da sadece
değişim sürecini izleyen satış yönetim sistemleriyle sağlanabilecektir. Bununla
alakalı en önemli örnek yaratıcı satış kavramıdır (Zhang, Tsui ve Wang, 2011).
Müşteri odaklı yaklaşımda en önemli faktörlerden biri
yaratıcı satış kavramıdır. Faaliyetlerin tamamında merkeze müşteriyi oturtan bu
yaratıcı satış kavramı; satışa yeni bir soluk sağlayan, satışın müşteri odaklı
olmasını temin eden mükemmelliği öne çıkaran bir kavramdır. Bu kavram beş
farklı modülden meydana gelmektedir. Bunlar (Ürkmez, 2005; Cheung ve Wong,
2011):
- Müşterinin
dünyası; müşteri gereksinimleri, istekleri, değerleri ile müşteri
motivasyonuna etki etki eden unsurları açıklamaktadır.
- Müşteriyle
satış temsilcisi arasındaki iletişimin kalitesi; müşteri açısından önem
arz eden bir değerin ona aktarıldığı süreci anlatmaktadır.
- Araştırma
süreci; sürecin her anında satış temsilcisinin araştırma içerisinde
olmasını ifade etmektedir.
- Sunum
süreci; verimli bir sunumu açıklamaktadır.
- Bağlantı
süreci; karşıt görüş ve itirazların etkin bir biçimde kıyaslanmasını ifade
etmektedir.
Satış sürecinde, satış temsilcisi edindiği bilgilerle
birlikte, müşteri gereksinimlerin en etkili biçimde karşılayabilecek duruma
gelmektedir. Müşteri gereksinimlerinin en iyi şekilde karşılanması ve satış
aşamasına geçilmesinde satış temsilcisinin yaratıcılığı önem kazanmaktadır. Müşterinin
farklı seçenekler arasında ürüne yönlendirilmesinin sağlanması ve müşterinin
ikna edilmesi, satış temsilcisinin yaratıcılığıyla ilgilidir. Modern pazarlama
anlayışında başarının ancak planlanan değişimleri en etkili biçimde sunabilen
yaratıcı satış temsilcileriyle sağlanabileceği ifade edilebilir.
Araştırmanın
Amacı
Bu araştırmanın amacı perakende giyim sektöründe
kişisel satış sürecinde yaratıcı stratejinin satış başarısı üzerine etkisinin
araştırılmasıdır.
Yöntem
Araştırmanın modeli betimsel tarama modelidir. Betimsel
çalışmalar bir durumu mevcut şekliyle tespit eden bir araştırma çeşididir.
Araştırmaya konu olan olay, birey veya nesne kendi şartları kapsamında ve mevcut
olduğu şekilde ifade edilmeye çalışılır. Onları herhangi bir biçimde değiştirme
ve etkileme gayreti içinde değildir. Önemli olan, onu en uygun şekilde gözleyip
tanımlayabilmektir (Yazıcıoğlu ve Erdoğan, 2004). Araştırma, niteliği
itibariyle uygulamalı bir alan araştırması, verilerinin değerlendirilmesi açısından
da nicel bir çalışmadır.
Evren ve
Örneklem
Araştırmanın evrenini İstanbul ilinde faaliyet
gösteren perakende giyim mağazalarda çalışan personel oluşturmaktadır.
Araştırmanın örneklemini 400 çalışan oluşturmaktadır. Örneklem seçiminde
Yazıcıoğlu ve Erdoğan (2004) tarafından hazırlanan örneklem büyüklüğü hesaplama
formülünden faydalanılmıştır.
Veri Toplama
Aracı
Araştırmada veri toplama aracı olarak anket formu
kullanılmıştır. Anket formu demografik bilgileri içeren beş sorudan,
“Yaratıcılık Ölçeği” ve “Satış Başarısı Ölçeği”den meydana gelmektedir.
“Yaratıcılık Ölçeği”, Güler (2011) tarafından
geliştirilmiştir. Ölçeğin geçerlilik ve güvenirliliği Güler (2011) tarafından
sağlanmıştır. Ölçek 2 alt boyutta ele aşınmıştır. Bunlar “Kişisel Yaratıcılık”
ve “Örgütsel Yaratıcılık” şeklindedir. Ölçekte cevaplar 5’li likert ölçeği ile
alınmıştır (1: Kesinlikle katılmıyorum, 5: Kesinlikle katılıyorum). Bu
çalışmada Cronbach’s Alfa katsayısı “Kişisel Yaratıcılık” alt boyutunda 0,78 ve
“Örgütsel Yaratıcılık” alt boyutunda 0,77 olarak tespit edilmiştir.
“Satış Başarısı Ölçeği” Güler (2011) tarafından
geliştirilmiştir. Ölçeğin geçerlilik ve güvenirliliği Güler (2011) tarafından
sağlanmıştır. Ölçek tek boyutludur. Ölçekte cevaplar 5’li likert ölçeği ile
alınmıştır (1: Kesinlikle katılmıyorum, 5: Kesinlikle katılıyorum). Bu
çalışmada Cronbach’s Alfa katsayısı 0,80 olarak tespit edilmiştir.
Veri Analizi
Veriler SPSS 16 paket programında analiz edilmiştir.
Verilerin çözümlenmesinde tanımlayıcı istatistiklerden, t testi, ANOVA testi ve
korelasyon analizinden faydalanılmıştır.
Bulgular
Bu
bölümde araştırma sonucunda elde edilen bulgulara yer verilmiştir.
Tablo
1. Kişisel Bilgilere İlişkin Bulgular
Frekans
|
%
|
|
Cinsiyet
|
||
Kadın
|
216
|
54,0
|
Erkek
|
184
|
46,0
|
Toplam
|
400
|
100,0
|
Yaş
|
||
18-29
|
227
|
56,8
|
30-39
|
97
|
24,2
|
40-49
|
44
|
11,0
|
50 ve üzeri
|
32
|
8,0
|
Toplam
|
400
|
100,0
|
Eğitim durumu
|
||
Lise
|
72
|
18,0
|
Önlisans
|
88
|
22,0
|
Lisans
|
192
|
48,0
|
Yüksek lisans
|
48
|
12,0
|
Toplam
|
400
|
100,0
|
Medeni durum
|
||
Bekar
|
280
|
70,0
|
Evli
|
120
|
30,0
|
Toplam
|
400
|
100,0
|
Deneyim yılınız
|
||
6 aydan az
|
80
|
20,0
|
6 ay-1 yıl
|
95
|
23,8
|
1-3 yıl
|
98
|
24,5
|
3-5 yıl
|
85
|
21,2
|
5 yıl üzeri
|
42
|
10,4
|
Toplam
|
400
|
100,0
|
Araştırmaya
katılanların %54’ü kadın, %56,8’i 18-29 yaş aralığında, %48’i lisans mezunu,
%70’i bekar ve %24,5’i 1-3 yıllık deneyime sahiptir (Tablo 1).
Tablo
2. Kişisel Özelliklere Göre Yaratıcı Düşünce Algısı
Kişisel Yaratıcılık*
|
Örgütsel Yaratıcılık*
|
|
Cinsiyet
|
||
Kadın
|
11,07
|
18,85
|
Erkek
|
10,78
|
18,00
|
t
|
1,083
|
2,120
|
p
|
0,279
|
0,080
|
Yaş
|
||
18-29
|
10,42
|
18,18
|
30-39
|
10,58
|
18,91
|
40-49
|
9,00
|
12,00
|
50 ve üzeri
|
11,75
|
18,75
|
F
|
4,323
|
3,488
|
p
|
0,000
|
0,016
|
Eğitim
Durumu
|
||
Lise
|
10,66
|
17,77
|
Önlisans
|
10,54
|
19,10
|
Lisans
|
11,29
|
18,12
|
Yüksek lisans
|
12,16
|
19,83
|
F
|
1,036
|
1,054
|
p
|
0,301
|
0,392
|
Medeni
Durum
|
||
Bekar
|
10,88
|
18,20
|
Evli
|
11,06
|
19,03
|
t
|
0,618
|
1,423
|
p
|
0,537
|
0,124
|
Deneyim
Yılı
|
||
6 aydan az
|
11,40
|
18,80
|
6 ay-1 yıl
|
11,09
|
18,36
|
1-3 yıl
|
10,90
|
18,00
|
3-5 yıl
|
10,20
|
18,75
|
5 yıl üzeri
|
12,00
|
18,81
|
F
|
2,243
|
0,690
|
p
|
0,064
|
0,600
|
*
Kolmogorov-Smirnov testi sonucunda parametrik testlere (T-Testi ve Anova) tabi
tutulmuştur.
Kişisel
özelliklere göre yaratıcı düşünce algısındaki farklılıklar incelenmiş ve
cinsiyet, eğitim durumu, medeni durum ve deneyim yılı ile kişisel yaratıcılık
ve örgütsel yaratıcılık arasında istatistiksel olarak anlamlı farklılık tespit
edilememiştir (p>0,05). Bununla beraber yaş ile kişisel yaratıcılık ve örgütsel
yaratıcılık arasında istatistiksel olarak anlamlı ilişki tespit edilmiştir
(p<0,05). İlişkinin hangi yaş grubundan kaynaklandığının tespit edilmesi
için Post Hoc testlerinden Tukey testi yapılmış ve 40-49 yaş grubunda kişisel
yaratıcılık ve örgütsel yaratıcılık algılarının diğer gruplara göre daha düşük
olduğu tespit edilmiştir (Tablo 2).
Tablo
3. Kişisel Özelliklere Göre Satış Başarısı Algısı
Satış
Başarısı*
|
|
Cinsiyet
|
|
Kadın
|
24,52
|
Erkek
|
24,18
|
t
|
1,024
|
p
|
0,307
|
Yaş
|
|
18-29
|
23,96
|
30-39
|
25,63
|
40-49
|
22,00
|
50 ve üzeri
|
24,50
|
F
|
4,800
|
p
|
0,000
|
Eğitim
durumu
|
|
Lise
|
24,00
|
Önlisans
|
24,02
|
Lisans
|
24,43
|
Yüksek lisans
|
25,40
|
F
|
2,107
|
p
|
0,099
|
Medeni
durum
|
|
Bekar
|
24,12
|
Evli
|
24,92
|
t
|
1,812
|
p
|
0,096
|
Deneyim
yılı
|
|
6 aydan az
|
24,20
|
6 ay-1 yıl
|
24,50
|
1-3 yıl
|
24,00
|
3-5 yıl
|
24,30
|
5 yıl üzeri
|
24,10
|
F
|
0,485
|
p
|
0,746
|
*
Kolmogorov-Smirnov testi sonucunda parametrik testlere (T-Testi ve Anova) tabi
tutulmuştur.
Kişisel
özelliklere göre satış başarısı algısındaki farklılıklar incelenmiş ve
cinsiyet, eğitim durumu, medeni durum ve deneyim yılı ile satış başarısı
arasında istatistiksel olarak anlamlı farklılık tespit edilememiştir
(p>0,05). Bununla beraber yaş ile satış başarısı arasında istatistiksel
olarak anlamlı ilişki tespit edilmiştir (p<0,05). İlişkinin hangi yaş
grubundan kaynaklandığının tespit edilmesi için Post Hoc testlerinden Tukey
testi yapılmış ve 40-49 yaş grubunda satış başarısı algısının diğer gruplara
göre daha düşük olduğu tespit edilmiştir (Tablo 3). Kişisel özelliklere göre
satış başarısı ve yaratıcı düşünce algısı benzer istatistiki sonuçlar vermekle
beraber iki algınında yaşa göre farklılaştığı tespit edilmiştir.
Tablo
4. Yaratıcı Düşünce ve Satış Başarısı İlişkisi Korelasyon Testi
Kişisel Yaratıcılık
|
Örgütsel Yaratıcılık*
|
||
Satış Başarısı
|
r
|
,509**
|
,421**
|
p
|
,000
|
,000
|
|
N
|
400
|
400
|
Yaratıcı
düşünce ve satış başarısı arasındaki ilişki pearson korelasyon testi ile
incelenmiştir. Buna göre kişisel yaratıcılık ve örgütsel yaratıcılık algıları
ile satış başarısı algısı arasında pozitif yönlü istatistiksel olarak anlamlı
ilişki mevcuttur (p<0,05) (Tablo4).
Sonuç
Yoğun rekabet ortamının yaşandığı küresel piyasalarda
işletmelerin başarılı olması için yeniliklere ve değişimlere açık olması bir
zorunluluk halini almıştır. Yeniliklerin gerçekleşmesinde ise insan faktörü
önemli rol almaktadır. Özellikle perakende giyim sektöründe müşteriyle kurulan
birebir ilişkiler ve satışta, satış personelinin yaratıcı düşünceleri önem
kazanmaktadır. Bu araştırmada perakende giyim sektöründe yaratıcı düşüncenin satış
üzerine etkisi incelenmiştir. Araştırma soncunda kişisel yaratıcılığın ve
örgütsel yaratıcılığın satış başarısı üzerine etkisi olduğu tespit edilmiştir.
Satış başarısının sağlanmasında öncelikle kişisel
satış sürecinde bireysel yaratıcılık ve örgütsel yaratıcılığın sağlanması
gerekmektedir. Bunun sağlanabilmesi için
ise; kurumlarda otoriter yönetimlerden ve bürokratik yapılardan uzak durulması,
yardım sistemlerinin oluşturulması ve çalışanların yaratıcılıklarını sergileyebilecekleri
ortamların oluşturulması gerekmektedir. Kişisel satış başarısının
yükselmesinde, satış temsilcilerinin yaratıcı düşünce aktiviteleri
desteklenmeli ve bu örgütsel yaratıcılığa dönüştürülmelidir. Ancak bu şekilde
işletmeler rekabet üstünlüğü sağlayarak satış hacimlerini genişletebilirler.
Kaynakça
Altunışık, R., Özdemir, Ş., Torlak, Ö. (2006). Modern Pazarlama, İstanbul: Değişim Yayınları, 4.Baskı.
Aslan, A. E.
(2016). Kavram boyutunda yaratıcılık. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik
Dergisi, 2(16): 15-21.
Babin, B. J.,
& Zikmund, W. G. (2015). Exploring marketing research. Cengage
Learning.
Barutçu, S.,
& Sezgin, S. (2012). Satış Yönetimi Sürecinde Motivasyon Araçları ve Etki
Düzeyleri: Tıbbi Satış Temsilcileri Üzerinde Bir Araştırma. Alanya İşletme Fakültesi Dergisi,
4(2):89-97
Cheung, M. F.,
& Wong, C. S. (2011). Transformational leadership, leader support, and
employee creativity. Leadership &
Organization Development Journal, 32(7), 656-672.
Çabuk, S. (2003). Satış Yönetimi,
Ankara: Nobel Yayın.
Çetin, C., &
Mutlu, E. C. (2010). Temel işletmeciliğe giriş. Beta Yayınları.
Deniz, A. (2000). Kişisel Satış Süreci, Sürecin Sunum Adımında Kullanılan
Tekniklerin Karşılaştırılması ve İlaç Sektöründeki Misyoner Satışçılar
Üzerindeki Bir Uygulama”, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü
Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
Ekmekci, R.,
& Ekmekçi, A. Y. (2010). Sport marketing. Pamukkale Journal of Sport Sciences, 1(1), 23-30.
Ertürk, M.
(2011). İşletme Biliminin Temel İlkeleri. Beta Yayınları.
Feinberg, F. M.,
Kinnear, T., & Taylor, J. R. (2012). Modern
marketing research: Concepts, methods, and cases. Cengage Learning.
Güler, Y.B. (2011). Kişisel Satış Sürecinde Yaratıcı
Düşüncenin Etkinliği: Hazır Giyim Sektöründe Bir Uygulama. Kırıkkale
Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Ana Bilim Dalı. Doktora Tezi.
Isaksen, S. G.,
& Akkermans, H. J. (2011). Creative climate: A leadership lever for
innovation. The Journal of Creative Behavior, 45(3), 161-187.
Jefkins, F.
(2012). Modern marketing communications. Springer Science & Business
Media.
Kacur Leblebicioğlu, L. (2002). Doktorların İlaç Mümessillerine Yönelik
Tutumlarının İncelenmesi-Kayseri’de Bir Uygulama. Erciyes Üniversitesi Sosyal
Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi.
Külter, B.,
& Demirgüneş, K. (2010). Değer Temelli Pazarlama. Finansal Boyut ve
Müşteri Boyutu), Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 20(2),
327-342.
Lang, J. C.,
& Lee, C. H. (2010). Workplace humor and organizational creativity. The International Journal of Human Resource
Management, 21(1), 46-60.
Lutz, S., Smith,
J. E., & Da Silva, N. (2013). Leadership style in relation to
organizational change and organizational creativity: Perceptions from nonprofit
organizational members. Nonprofit
Management and Leadership, 24(1), 23-42.
Mumford, M. D.
(2011). Handbook of organizational creativity. Academic Press.
Özmen, M.,
Uzkurt, C., Özdemir, Ş., Altunışık, R., & Torlak, Ö. (2013). Pazarlama İlkeleri. TC Anadolu
Üniversitesi Yayını, (3012).
Puccio, G. J.,
& Cabra, J. F. (2010). Organizational creativity. The Cambridge handbook of creativity, 145-173.
Saraçoğlu, M.,
Duran, C. Ve Taşkın, E. (2010). Girişimcilikte yaratıcılığın üç boyutu: Birey,
süreç ve ürün. Anadolu Üniversitesi
Sosyal Bilimler Dergisi. 10(2):1-14.
Sliter, M.,
Sliter, K., & Jex, S. (2012). The employee as a punching bag: The effect of
multiple sources of incivility on employee withdrawal behavior and sales
performance. Journal of Organizational
Behavior, 33(1), 121-139.
Top, S. (2008). İşletmelerde Yenilik
ve Yaratıcılık Yönetimi, İstanbul: Beta Yayınları.
Ürkmez, İ. (2005). Yaratıcı
Satış, İstanbul: Hayat Yayınları.
Wang, P., &
Rode, J. C. (2010). Transformational leadership and follower creativity: The
moderating effects of identification with leader and organizational climate. Human
relations, 63(8), 1105-1128.
Yazıcıoğlu, Y. ve Erdoğan, S. (2004). SPSS uygulamalı bilimsel araştırma
yöntemleri. Ankara: Detay Yayıncılık.
Zhang, A. Y.,
Tsui, A. S., & Wang, D. X. (2011). Leadership behaviors and group
creativity in Chinese organizations: The role of group processes. The Leadership Quarterly, 22(5),
851-862.
Zhang, X., &
Bartol, K. M. (2010). Linking empowering leadership and employee creativity:
The influence of psychological empowerment, intrinsic motivation, and creative
process engagement. Academy of management
journal, 53(1), 107-128.

Hiç yorum yok:
Yorum Gönder